Wymiana i adaptacja akumulatorów Start Stop

Kompleksowa naprawa samochodów po przystępnych cenach,  konkurencyjnych wobec serwisów autoryzowanych, to nasza naczelna dewiza.

Hala warsztatowa mieszcząca 10 stanowisk naprawczych, warsztat blacharski z nowoczesną komorą lakierniczą, oraz wygodne i nowoczesne biuro obsługi klienta zapewniają komfortowe warunki dla naprawy Państwa samochodu i możliwość komfortowego oczekiwania na wykonanie zleconych usług.

Osobom chcącym zachować pełną mobilność  oferujemy na czas naprawy pojazdy zastępcze po przystępnych cenach.

W samochodach z układami Start / Stop stosuje się specjalne akumulatory odporne na odporne na częste cykle rozładowania. Akumulatory są wpięte pod specjalny układ kontrolny, który sprawdza ich stan, pojemność prądową, napięcie. Jeżeli akumulator jest niedoładowany i nie zagwarantuje prawidłowego uruchomienia samochodu podczas ruszania Start / Stop nie zadziała.

Pojazd wyposażony w Start / Stop ma specjalne oprogramowanie zabezpieczające pojazd przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora i w miarę jego zużywania odłącza poszczególne układy : radio, zamki, potem oświetlenie. Tak zapamiętany stan nawet po wymianie akumulatora na nowy, wymaga skasowania.

Następnie po montażu prawidłowego przystosowanego do Start / Stop akumulatora wykonujemy tzw adaptację, t.j. do pamięci pojazdu wprowadzenia informacji o nowym akumulatorze.

Wszystkie te czynności wykonujemy sprawnie i bezpiecznie w naszym serwisie. Do komunikacji z pojazdami i do adaptacji akumulatorów stosujemy urządzenia z rodziny KTS Boscha z oprogramowaniem Esi.

Na rynku pojawiła się nowa generacja akumulatorów : Banner Power Bull P7209, Banner Running Bull AGM 57001, Banner Running Bull EFB 57000, Bosch Silver S4, Exide Micro Hybrid AGM EK700, Exide Micro Hybrid ECM EL700, Exide Premium EA722, JCI/Varta Start Stop E45, JCI/VARTA Start Stop Plus E39, Moll 82070 EFB.

Wraz z nimi pojawiają się nowe skróty AGM i EFB

Co oznaczają na akumulatorach ? Jak stosować takie akumulatory ?

Akumulatory magazynują energię elektryczną potrzebna do codziennego użytkowania samochodu. Z roku na rok, z generacji na generację samochody stają się co raz bardziej zależne od prądu. Komfort wspomagany jest urządzeniami elektrycznymi. Co raz więcej samochodów ma wspomaganie elektryczne i układy start/stop wymagające wysokiej jakości prądu. Wraz z częstymi poborami i ładowaniem akumulatorów zadziwiająco szybko spada ich zdolność do trzymania prądu.

AGM – Absorbent Glas Mat – akumulator o niezwykłej konstrukcji: Pomiędzy płytami ołowianymi są umieszczone maty z włókna szklanego nasycone elektrolitem. Dzięki szybszym reakcjom zachodzącym pomiędzy elektrolitem i masą aktywną, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną zapewniony jest transfer większej ilości energii. Sprawia to że akumulatory AGM mają zdolność przyjmowania ładunku i nawet 4-krotnie większa liczba cykli ładowania/rozładowania w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi ! Przetrwają one wiele tysięcy cykli ładowania bez utraty jakości. Zniosą też ponowne wykorzystywanie energii i w ogóle nie wymagają konserwacji. Są zdolne do rekuperacji energii z hamowania pojazdu. Są drogie.

Uwaga wrażliwe są na wysoką temperaturę. Przez co nie zaleca się ich montowania w komorze sinika. Podwyższona temperatura zmniejsza ich trwałość.

Praca akumulatora nadzorowana jest za pomocą czujnika IBS – zamontowanego przy klemie ujemnej. W BMW sygnał przesyłany jest cyfrowo BSD do sterownika silnika, a w pojazdach grupy VW cyfrowo LIN go gateway sterownika.

Wymiana akumulatora AGM w samochodzie z systemem Start/Stop wiąże się z koniecznością adaptacji systemu elektrycznego do zamontowanego akumulatora. Przeprowadza się to z wykorzystaniem testerów serwisowych. W naszym serwisie za pomocą testerów KTS wykonujemy taką adaptację. Co ważne w samochodach osobowych, które fabrycznie wyposażono w akumulatory AGM, należy w przypadku wymiany zamontować taki tam typ akumulatora, aby uniknąć zakłóceń z systemami Start / Stop. Bosch produkuje je w serii S6 AGM

W przypadku samodzielnego ładowania tego typu akumulatora) należy ładować przy stałym napięciu 14,4 V przez 20 godzin z ograniczeniem maksymalnego prądu do wartości = 0,25 x Pojemność Znamionowa (A) przez 20h i następnie prądem stałym o natężeniu = 0,025 x Pojemność Znamionowa (A) przez 4 godziny, zaleca się elektronicznie kontrolujące urządzenia prostownicze, które potrafią porównywać zmiany temperatury w ładowanym akumulatorze i regulować te zmiany napięciowo i prądowo.

EFG – Enhanced Flooded Battery – Akumulatory kwasowe, których płyty dodatnie pokryte są warstwą poliestrową – (rodzaj laminatu) Taka dodatkowa osłona zabezpiecza masę czynną elektrody przed opadaniem na dno celi. Przeciwdziała to zwarciom, oraz daje możliwość elektrolitowi do skutecznego dostępu. Sprawia to że akumulatory EFB mają wyższą odporność na pracę cykliczną i zachowują pełną sprawność nawet przy silnych wstrząsach.

W przypadku produktów Bosch z technologią EFB występuje linia S4 i S5. Przewiduje się, że akumulatory w tej technologii staną się powszechne. Zwłaszcza że również się nadają do układów Start / Stop. Jednak do samochodów które mają rekuperację energii hamowania się one nie nadają (zbyt wolno przyjmują prąd).

Sprawdzają się idealnie w pojazdach użytkowych, zwłaszcza modele wyposażone cyrkulatory kwasowe.To elementy konstrukcyjne, wykorzystujące ruch pojazdu, aby zapewnić ciągłe mieszanie się elektrolitu. Zapobiega to jego rozwarstwianiu, utrzymując gęstość elektrolitu na stałym poziomie. Wpływa na usprawnienie przyjmowania energii przez akumulator oraz  wydłuża żywotność, zwiększając odporność na pracę cykliczną.