EGR – recyrkulacja spalin – diagnostyka, naprawa, adaptacja Mrągowo

Nierówna praca silnika diesla, kopcenie z rury wydechowej to między innymi efekt uszkodzonego układu recyrkulacji spalin w którym główną rolę odgrywa zawór EGR.

Jazda z niesprawnym zaworem EGR ma negatywny wpływ na cały silnik. Sprawny diesel startuje od “strzała”, pracuje równo cichutko “mrucząc”

Dodatkowym objawem niesprawnego, niedomykającego się zaworu jest gryząca woń spalin na wolnych obrotach.

Rolą zaworu EGR i całego układu recyrkulacji spalin jest dawkowanie spalin do dolotu silnika. Ma to na celu w pewnych warunkach ograniczenie dopływajacego tlenu do silnika w clu zmniejszenia powstawania w tlenków azotu tzw. NOx w spalinach.

Zawory pracując w optymalnych warunkach sa bardzo trwałe. W przypadku gdy w spalinach zaczynają pojawiać się niedopalone frakcje, opary oleju silnikowego na zaworze osadzają się osady i nagary blokujące jego pracę. Przyczyną jego uszkodzeń jest również nadmierny poziom oleju.

Najczęstrze objawy niesprawności to szarpanie silnika, nierówna praca silnika, spadek mocy, przejście w tryb awaryjny.

Diagnostyka polega na sprawdzeniu zasilania i pomiarach oscyloskopowych i rezystancji silnika dla zaworów strowanych elektrycznie, lub pomiarze podciśnień dla zaworów podcisnieniowych. Wykonujemy test diagnostyczny KTS.

Wraz z wymianą niesprawnego EGR należy sprawdzić układ dolotowy i stan klap wirowych (w silnikach w nie zaopatrzonych) i obowiązkowo dokonac komputerowej adaptacji.