Tekst pochodzi z Autospec 2016 04 nr 62

Bosch jest dostawcą elementów systemu wtrysku wody do silnika z zapłonem iskrowym stosowanego w seryjnym BMW M4 GTS. Wtrysk wody to kolejny sposób na podniesienie sprawności silnika, a więc zmniejszenie emisji toksyczności spalin i zużycia benzyny.
Głównym celem wtrysku wody jest obniżenie temperatury paliwa spalanego w silniku. Doładowanie silnika, wszystko jedno czy turbosprężarką, czy sprężarką mechaniczną, z chłodnicą powietrza czy bez, powoduje wzrost ciśnienia i temperatury powietrza kierowanego do komory spalania. W konsekwencji mieszanka utworzona z gorącego powietrza jest bardziej narażona na wystąpienie spalania stukowego.

By nie dopuścić do spalania stukowego przy możliwie wysokim stopniu sprężania, konstruktorowi silnika zależy na tym, żeby w miarę możliwości obniżyć temperaturę spalania mieszanki. W tym celu stosuje się dodatkowy wtrysk benzyny lub recyrkulację spalin. Wymieszanie mieszanki paliwowo-powietrznej ze spalinami obniża zawartość tlenu, co powoduje obniżenie temperatury
spalania, ale według niektórych badaczy recyrkulacja spalin przyczynia się do zmniejszenia trwałości silnika.

Prekursorem wtrysku wody w XXI wieku jest firma BMW, która razem z Boschem opracowała wtrysk wody do 6-cylindrowego, 3-litrowego doładowanego silnika iskrowego stosowanego w sportowym modelu M4 GTS. Ten wyczynowy samochód jest produkowany seryjnie w limitowanej liczbie 700 egzemplarzy. Jak podaje producent, dzięki wtryskowi wody moc maksymalną podniesiono z 431 do 500 KM. W iskrowych silnikach doładowanych wtrysk wody powoduje zwiększenie mocy i momentu obrotowego, obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin, szczególnie podczas pracy pod dużym obciążeniem. Wtrysk wody w  postaci mgły następuje do układu dolotowego przed zapłonem paliwa. Woda paruje, powodując obniżenie temperatury powietrza kierowanego do komory spalania i w konsekwencji zmniejszenie temperatury całego procesu spalania. System wtrysku wody składa się z pompy, zaworów, przewodów, zbiornika i wtryskiwaczy. W BMW M4 GTS zastosowano 5-litrowy zbiornik na wodę i trzy wtryskiwacze – jeden na dwa cylindry silnika. Po wyłączeniu silnika woda jest odprowadzana z przewodów do zbiornika, co zapobiega jej ewentualnemu zamarznięciu w układzie. 🙂

W przyszłości planuje się pozyskiwanie wody z układu klimatyzacji.

Zużycie wody (stosuje się wyłącznie destylowaną) jest niewielkie. Na 100 przejechanych kilometrów wynosi kilkaset mililitrów. Jeśli wody w zbiorniku zabranie, silnik będzie pracował również bez jej wtrysku. Pewnym niebezpieczeństwem jest zamarzanie wody, ale zbiornik może być podgrzewany.